Torsdag 5. september 2013 klokka 06.40 reiste åtte personer fra Tromsø karateklubb til Petrozavodsk i Russland for å delta på karateseminar.

Turen var for tre i reisefølget planlagt allerede i 2012 da disse hadde gradering som mål. Bjørn Willumsen, Øystein Valanes og Svein Erik Setermo hadde jobbet ganske mye før turen, vi snakker om hundrevis av treningstimer i dojo, styrkerom, løping, sykling, svømming og masse mer for å være i best mulig form og mest mulig forberedt til graderingen.

Vi andre (Halgeir Ringjord, Elisabeth Eriksen, Oscar Grøntoft, Tatiana Kabeshova og undertegnede) hadde som mål å få oppleve noe nytt, få inspirasjon og ikke minst møte andre karatevenner som tidligere har besøkt vår dojo.

Vår reise startet med fly fra Tromsø til Oslo, så fly til Stockholm deretter nytt fly til Helsinki. Opp og ned på flyplassene gikk greit uten noen større forsinkelser; med unntak for USAs presidenten Obama som tok av fra Arlanda flyplass. Her påførte han oss en forsinkelse på circa tyve minutter, dette uten betydning for vår reise. Fra Helsinki reiste vi med tog til St. Petersburg; toget var av god standard og reisen gikk bra selv om våre pass ble kontrollert minst fem ganger i løpet av to timer inkl. sjekk med narkotikahund. Da vi kom fra til St. Petersburg så ble vi møtt av noen venner til Tatiana, de hjalp oss på metroen og diverse overganger i rushtiden. Tror ikke vi har klart å finne fram i jungelen av rulletrapper, plattformer og et skriftspråk vi ikke kan. Men vi kom oss på nattoget som tok oss fram til Petrozavodsk fredagmorgenen.

I Petrozavodsk ble vi møtt av våre russiske venner som kjørte oss til hotellet hvor vi skulle bo og trene. Til opplysning så hadde de som hentet oss den morgenen grad av 3. dan og oppover, her på ”berget” tenker vi vel motsatt. Vi ble innlosjert på et hotell som hadde det meste på plass av fasiliteter og vi ble opplyst at treningen begynte klokka tolv. Så etter en fin frokost og litt avslapping så startet karatetreningen.

Hallen som ble brukt til karateseminaret lå i selve hotellet vi bodde på, så det fungerte supert. Hallen var godt opplyst og med nylakkert treparkett. Treningene ble ledet av shihan Yakunin 8. dan fra Moskva. Han startet sine instruksjoner i kjent stil med kort oppvarming, basic-teknikker og teknikker i bevegelser. Før han avsluttet med litt fight-pregede øvelser, og noen styrkeøvelser. Underveis i disse instruksjonene så kunne han stoppe opp og forklarte han grundig årsak til teknikken og hvor det ofte ble gjort feil.

Dette er av stor læringsverdi å se hvorfor vi gjør disse enkelte teknikker og hvordan disse kan passe inn i en forsvarteknikk eller i et angrep. Vi var vel alle enig med at vi aldri blir utlært i teknikker, det er stadig tolkninger og nyanser som setter disse i nye perspektiver.

I tillegg til oss fra Tromsø så var det hovedsakelig utøvere i fra Petrozavodsk, St. Petersburg og Moskva, men det var også personer fra Sibir. I mellom disse treningsøktene spiste vi og slappet av. Lørdag deltok vi på et sayonaraparty, her fikk vi servert en karelsk form for tapas som var skikkelig bra. Det ble også underholdt med levende musikk; faktisk to band som spilte for oss.

Vi danset og hadde det gøy. Vi ble også fortalt at bandet skulle spille en låt til ære for oss. Men personlig fikk jeg ikke med meg hva som ble sunget, men hele denne festen var flott, og vi har en del å lære her. Søndagen var forbeholdt trening og gradering, etter en to og halv time rimelig hard treningsøkt så fikk graderingskandidater en liten pause før selve graderinga starten. Graderingen ble kjørt i kjent stil, våre kandidater fikk kjørt seg og de var fornøyd når graderinga var ferdig.

Det litt spesielle som kan nevnes var at gulvet bestod av treparkett som var nylakkert. Etter en stund så klarer ikke gien å ta opp mer svette, så overskuddet av svetten drypper ned på gulvet. Med dette fenomenet så ble utslaget noen artige og rare opplevelser og utfordringer når kata og pushups på knokene skulle utføres. Men i sum så handler det å være forberedt og løse utfordringer på den best mulige måten.

Etter gradering hadde vi en hyggelig felles middag med flere av lederne av de forskjellige russiske dojoene.

I sum var vi veldig godt fornøyd med seminaret og oppholdet i Pedrozavodsk, byen er fin og været var fantastisk og maten var bra.

Jeg vil vel påstå at våre karatetvenner i øst er helt fantastiske, større gjestfrihet og hjertevarme må vi lete lenge etter. De er og blir våre ekte ”kyokushinvenner” og jeg vil rette en stor takk til alle dem og alle i vårt reisefølge som gjorde vår tur til en flott opplevelse.

Det frister absolutt til gjentagelse.

OSU !

På vegne av reisefølget
Tommy Ottesen, senpai

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.